"Myslela jsem si, že budu učit svoji dceru o světě. Ukazuje se však, že musím učit svět o svojí dceři." (anonym)

19. prosince 2010

Překvapivé dovednosti

Alespoň pro někoho překvapivé jistě jsou (i pro mě byly!) a dokazují, že všechno není tak jasné a jednoznačné, jak se píše, a když se na to jde šikovně a od lesa, s trpělivostí a vynalézavostí, stává se, že děti s opravdu velmi těžkým postižením, které zdánlivě "neumí nic", dokáží moc překvapit.

Mám na mysli dívenky s Rettovým syndromem, o nichž čtu na jejich anglicky psaných blozích. Jedná se vlastně většinou o blogy amerických holčiček.
Jsem opravdu moc šťastná, že jim jde tak pěkně spousta věcí, i když by to člověk do nich na první pohled skoro ani neřekl. Je za tím samozřejmě strašně moc práce jejich, ale i rodičů a celého týmu odborníků.

Strašně jim fandím, a proto sem vkládám odkazy na jejich videa, na kterých je krásně vidět, jak dívenky pracují. A protože ruce používat buď vůbec nebo aspoň částečně nemohou, používají hlavně oči - pohled k tomu, aby ukázaly správný "výsledek".

1. Zde šestiletá Abby krásně naslouchá a aktivně se účastní čtení příběhu z knížky: http://www.youtube.com/watch?v=-dGxGCzJoLY&feature=player_embedded 
    Ještě jedno video s Abby, jak identifikuje barvy a tvary - úžasné!!!: http://www.youtube.com/watch?v=1RTdmqfW6eo&feature=player_embedded

2. Tady se seznámíte s pětiletou Brooklyn Ashleigh, která nádherně rozlišuje barvy - používá pro to oči - směr pohledu. A je vidět, že to opravdu UMÍ!: http://www.youtube.com/watch?v=m3y_o49nepE&feature=player_embedded
   Ještě jednou Brooklyn, kdy procvičují počítání do 20! Brooklyn je se svým  pohledem velmi rychlá, pokud ví odpověď, takže babička, která s ní počítání procvičovala, dvakrát nezaregistrovala její správné určení (jestli jsem to dobře pochopila :o) ... ale maminka, která natáčela, ano, a je to na videu i vidět: http://www.youtube.com/watch?v=2m-_vh4E5aY&feature=player_embedded

Nejsou holčičky šikovné??? Mě to vždycky tak pohladí po duši a "nakopne" k nějaké práci s Nindou ... Snad ani u nás není všem dnům konec!

6 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

Diky za odkazy, Lucko.
Obe holcicky jsou takova zlaticka, ach jo, Rett hnus jeden hnusackej!!

Krasne svatky holky!
Mysh

Jana a Šíša řekl(a)...

Ahoj Lucko, tak hurá notebok už je doma a funguje.:-) Holčičky jsou zlaté a moc šikovné. Je to náročná práce,ale ty výsledky za to určitě stojí. Opravdu to pohladí a nastartuje.:-)Mějte se hezky.

http://www.facebook.com/home.php?#!/ řekl(a)...

Ahoj, já teď čtu knížku o usnadňované komunikaci a strašně doufám, že jednou přijde den, kdy svět pozná, že "mentálně postižení" jsou stejně inteligentní jako kdokoli jiný.

Anonymní řekl(a)...

SOrry, neumím to s těma identitama:-(, doplňuju podpis: Olga

Tuška řekl(a)...

Já jsem to četla, Olgo, na Žlababě, že se teď o to zajímáš. Jak se jmenuje ta kniha? Nevím teď, jestli jsi to tam psala (asi jo :o)

A co Vojta? Zkoušíte něco?

Já už o tom taky četla na různých blozích, ale pořád si nejsem jistá, že se tam neprojeví něco z toho "ulehčovatele", z toho člověka, co dítěti vede ruku. Co ty myslíš?

Anonymní řekl(a)...

Ahojky,
knížka se jmenuje Podej mi ruku, ať mohu mluvit. Dá se objednat na subrtovaisv@seznam.cz .
Je to na delší vyprávění. S Vojtou jsme to zkoušeli, ale pocity mi vyjevit nechtěl, byl ochotnej napsat určité slovo nebo odpovědět na otázku. A opravdu slova napsal, stylem písmeno, procházka, přemlouvání, písmeno....:-)
Měla jsem pocit, že mi ruku táhne na určité písmeno a potvrdil to i muž, který seděl vedle a koukal na nás. Já většinou ani neviděla na klávesnici, Vojta mi seděl na klíně.
Ať si o tom myslím, co chci, rozhodně to chci dál zkoušet, Vojta měl pak strašnou radost, když to slovo napsal. Uškodit to nemůže a za nerealistickou už mě má kdekdo, to mě nemůže rozházet.
Pravda je, že s Vojtou už roky děláme globální čtení, takže si myslím, že číst umí, i když ne tak, jak si to třeba představují lidi obvykle-totiž že uvidí slovo a řekne ho.
Je to podle mě věc, kde člověk nemá co ztratit.
Olina

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...